آمازون چه طور آمازون شد!

اگه هنوز با آمازون آشنا نشدی و از تاریخچه شکل گیریش چیزی نمیدونی پس این مقاله رو از دست نده.

تاریخچه آمازون

جف بزوس در 5 جولای 1994 از شغل اصلی خود (معاونت در یک شرکت خصوصی) استعفا داد و در سال 1995 شرکت خود را در اولین روزهای کاری در گاراژ خود راه اندازی و ثبت کرد. در آن زمان نام شرکت کادابرا بود اما یکی از مشتریان به اشتباه نام این شرکت را cadaver به معنی مرده شنید. سپس مجبور شد نام دیگری برای شرکت خود انتخاب کند.

آغاز آمازون

جف بزوس و همسرش آمازون را به عنوان یک کتابفروشی آنلاین راه اندازی کردند که در ابتدا محدود به فروش کتاب های دست دوم بود. در این بین، او یک بار به این فکر کرد که آیا ممکن است کسی محصولی غیر از کتاب از آمازون بخرد؟ در همین راستا چاپگر قدیمی خود را در سایت قرار داد و به محض انجام این کار، مشتری برای خرید چاپگر تماس گرفت. جف بزوس به او گفت که این چاپگر خراب است و ممکن است هیچ فایده ای برای شما نداشته باشد! اما مشتری با این موضوع مشکلی نداشت و آن را برای مجموعه خود می خواست. این امر باعث شد آمازون پس از صنعت کتاب وارد دنیای خرده فروشی شود و به تدریج فعالیت خود را افزایش دهد.

آمازون چیست؟

وب سایت آمازون (www.amazon.com) بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است که به تمام کشورهای جهان خدمات ارائه می دهد. محل تاسیس و دفتر رسمی این شرکت در ایالات متحده آمریکا می باشد. دلیل محبوبیت آمازون در طول زمان، تحویل سریع کالا است.

لوگوی آمازون چه چیزی را نشان می دهد؟

پیکان کشیده شده از حرف A به حرف Z روی لوگوی این برند به این معنی است که از ابتدا تا انتهای الفبای انگلیسی اگر قصد خرید هر محصولی را دارید می توانید آن را در فروشگاه آمازون پیدا کنید.

ثروت آمازون و جف بزوس چقدر است؟

جف بزوس، موسس بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان، با تفاوت زیادی با بیل گیتس، موسس مایکروسافت و مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک، در میان ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. ثروت جف بزوس به سهام این شرکت گره خورده است که به بیش از 200 میلیارد دلار می رسد! او رکورددار دسترسی به ثروت های نجومی است.

دلیل موفقیت آمازون چیست؟

بزرگترین راز موفقیت آمازون «دیدگاه بلندمدت» بود! جف بزوس زمانی با شبکه های کوچک و بزرگ محلی مصاحبه کرد که شرکتش هنوز بزرگ و سر زبان ها نبود. در یکی از این مصاحبه ها، خبرنگار از او در مورد زمان موفقیت آمازون پرسید. او پاسخ داد: من از همان ابتدا یک چشم انداز بلند مدت برای این شرکت داشتم. من هدف توسعه و موفقیت آمازون را در یک دوره 20 ساله تخمین زدم!

دلایل موفقیت آمازون

1. انتخاب یک تیم کاری قوی

همیشه به دنبال افرادی باشید که مهارت های فکری بالایی دارند. ارزیابی های به موقع کارکنان را برای تحت کنترل نگه داشتن پیشرفت انجام دهید.

2. مقرون به صرفه باشید

جف اقتصادی و صرفه جو بود و سعی می کرد از وسایل ساده استفاده کند و هرگز عجله نکرد. او به جای اینکه به چیزهای گران قیمت و کارهای بسیار گران قیمت فکر کند، بودجه مالی خود را برای انجام کارهای بزرگتر نگه داشت.

3. به فلسفه «روز اول» پایبند باشید

همه کارمندان و اعضای تیم باید همیشه این ذهنیت را داشته باشند که در روز اول شرکت هستند. این تفکر باعث توسعه کار شرکت و کارکنان و رسیدن به خواسته ها می شود.

4. خود را 80 ساله تصور کنید

برای موفقیت در تجارت خود مانند جف بزوس باشید. بنیانگذار آمازون برای درک اینکه کدام فرصت برای کسب و کارش بهترین است و کدام نه، خود را در سن 80 سالگی تصور می کند و از خود می پرسد که آیا پشیمان هستم که به خودم فرصت امتحان کردن آن را ندادم؟ اگر پاسخ مثبت است، قطعا این کار را انجام خواهد داد. قبل از راه اندازی آمازون، بزوس شغل خوبی در بخش سرمایه گذاری داشت، اما وقتی رشد سریع اینترنت را دید، شغل ایده آل خود را رها کرد.

5- روی مشتری تمرکز کنید

کسب و کار آنلاین با رضایت مشتری پایدار است. جف بزوس برای جلب رضایت مشتریان دائما ویژگی هایی را به آمازون اضافه می کند و در واقع با این کار فروش محصولات آمازون افزایش می یابد. به عنوان مثال، آمازون دائماً مشتریان را تشویق می کند که نظرات خود را ارسال کنند، حتی اگر انتقادی یا منفی باشد.

6. قوانین را تنظیم کنید

جالب است بدانید که آمازون برای اولین بار با نوشتن یک خطی به ایده “بزوس” رسید. به همین دلیل، اگر می خواهید ایده جدیدی را اجرا کنید، ابتدا باید آن را به طور کامل بررسی کنید، مطالعه کنید و قوانینی را وضع کنید. قانونی که جف بزوس برای تیمش معرفی کرد تیم دو پیتزا است: هیچ تیمی نباید آنقدر بزرگ باشد که نتوان آن را با دو پیتزا سیر کرد. به گفته بزوس، گروه های بزرگ بهره وری کمتری دارند. شما همچنین باید قوانین خاصی را برای تیم خود پیشنهاد کنید.

7. دید بلند مدت

جف آمازون را با یک بازی طولانی در ذهن راه اندازی کرد. بازی ای که به معنای پذیرش ضررهای کوتاه مدت بود. همه نمی توانند این را بفهمند. بنابراین، هرگز در شروع کسب و کار به دنبال سود نباشید و مطمئن باشید که برای به دست آوردن سود بالا در آینده ای نه چندان دور، زیان هایی لازم است.

8. اجازه دهید داده ها تصمیم بگیرند

آمازون به عنوان یک فروشگاه کتاب دست دوم شروع به کار کرد. انتخاب کتاب برای فروش به دلیل علاقه جف به این کتاب نبود، بلکه نتیجه یک نگاه طولانی به یک سری حقایق بود. مثلاً می توان گفت کتاب در حین حمل خراب نمی شود و تاریخ انقضا ندارد و به ندرت برگردانده می شود. برای تجارت الکترونیک، کتاب یک محصول ایده آل است و تمام جنبه های یک تجارت را می توان بر اساس رفتار مشتری سنجید.

9. آموزش مکرر

تکامل و نوآوری فرآیند اصلی موفقیت است. یکی از چشمگیرترین رازهای موفقیت جف این است که او معتقد است هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. برای موفقیت در تجارت، باید همیشه در حال یادگیری باشید. آمازون با فروش کتاب های دست دوم شروع کرد، اما اکنون معتقد است که هیچ سرویس فروش وجود ندارد که نتواند ارائه دهد. از دیدگاه جف، «آینده پر از فرصت و نوآوری است، اما راه موفقیت با سخت کوشی، سخت کوشی و برنامه ریزی درست هموار خواهد شد». رویکرد منحصر به فرد بزوس، تفکر طولانی مدت و ریسک پذیری هوشمندانه، آمازون را به شرکتی تبدیل کرد که قوانین خود را می نویسد و لحظه به لحظه تکامل می یابد.

10. کارکنان بی انگیزه را اخراج کنید

برای موفقیت آمازون، جف سهمی از شرکت را به کارمندان می دهد تا انگیزه داشته باشند. او معتقد است که موفقیت آمازون تا حد زیادی به استخدام و حفظ کارکنان با انگیزه بستگی دارد. کارمندان باید تصور کنند که صاحب آمازون هستند. بزوس به کارمندان خود پیشنهاد داده است که اگر به کار خود علاقه ای ندارند، از آمازون استعفا داده و 5000 دلار پاداش دریافت کنند. او چنین کارمندان بی انگیزه ای را از شرکت جدا کرد تا در بلندمدت شرکت را سودآورتر کند.

11. بازاریابی دهان به دهان

یکی از موثرترین راه ها برای رشد هر کسب و کاری بازاریابی دهان به دهان است. این نوع بازاریابی در صورتی موفق خواهد شد که محصولات یا خدمات با کیفیت ارزش صحبت کردن را داشته باشند.

12. پول کمتری از مشتری بگیرید

موفقیت بزوس کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. افزایش قیمت می تواند منجر به نارضایتی مشتریان و کاهش درآمد در بلندمدت شود. بنابراین قبل از افزایش قیمت ها، مدل کسب و کار را به مدلی ارزان تر و کارآمدتر تغییر دهید.

13. تقلید از رقبا

گاهی برای موفقیت لازم است چشمان خود را بر روی رقبا نبندید و نکات مثبت عملکرد رقبا را دنبال کنید.

14. استفاده از تکنیک بازاریابی طاقچه

بازاریابی طاقچه یک استراتژی برای مشاغل کوچک با بودجه کم است. این تکنیک را می توان نوعی بازاریابی گوشه ای معرفی کرد که برای کسب و کارهای اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی افراد می توانند برای ایجاد یک کسب و کار کوچک با بودجه اندک به جای ورود به بازار اصلی وارد گوشه ای دنج از بازار شوند.

15. حریص باشید

همیشه به دنبال یادگیری، نوآوری و خلاقیت باشید و به دنبال راه های مختلف برای موفقیت باشید. از انواع موسیقی، فیلم، وسایل الکترونیکی و نظرات دیگران استفاده کنید تا به مسیری که می خواهید نزدیک شوید. هرگز خود را تسلیم سختی های جاده نکنید.

آمازون گو

یکی از جذاب ترین خلاقیت هایی که آمازون قصد دارد در مقیاس بزرگ پیاده سازی کند، پروژه آمازون گو است. راه اندازی فروشگاه های متعدد در شهرهایی که می توانید بدون صندوقدار خرید کنید. یعنی اگر مشتری به قصد خرید به این فروشگاه مراجعه کند پس از انتخاب محصولات مورد نظر می تواند بدون مراجعه به صندوق از آن مکان خارج شود. زیرا این فروشگاه از سیستم پرداخت آمازون به نام Just Walk Out استفاده می کند. عملکرد این سیستم به گونه ای طراحی شده است که کاربر در هنگام ورود به فروشگاه، با استفاده از اپلیکیشن مخصوص amazon go کدی را اسکن می کند، سپس پس از آن و پس از ورود، تمامی محصولاتی که تحویل می گیرد نظارت و اضافه می شود. به حساب خود با کمک سیستم های هوش مصنوعی. ثبت خواهد شد. در نهایت در زمان حرکت هزینه محصولات خریداری شده توسط مشتری از حساب وی کسر می شود!

 

آمازون؛ غول دوران کرونا!

شیوع ویروس کرونا در دنیا باعث وارد آمدن خسارات مالی به بسیاری از کسب و کارها و شرکت های معتبر شد، اما آمازون برخلاف همه کسب و کارها توانست رشد زیادی داشته باشد و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید اینترنتی از این شرکت ها، در زمینه فروش رکوردها را بشکند. کالاها بیماری کرونا ثروت جف بزوس بنیانگذار آمازون را 24 میلیارد دلار افزایش داد! علاوه بر این، در شرایطی که همه شرکت‌ها به فکر تعدیل نیرو بودند و حتی اقدامی انجام می‌دادند، آمازون شروع به استخدام کارمندان جدید برای کار در آمازون کرد تا نیازهای مخاطبان را برآورده کند.

منبع تیم محتوامون